Sko fra Kina

Jeg faldt over linket brandshoes.dk på facebook, hvor de solgte billige Nike sko. Uden at læse nærmere eller søge på nettet, bestilte jeg et par Nike sko.

Efterfølgende finder jeg ud af, at det er et firma fra Kina, som sælger uægte sko. Jeg fik spærret mit kort og regnede ikke med at jeg modtog skoene. Men lidt heldig har man da lov at være..

Her er skoene, som jeg betalt 500 kr. for: et par fake Nike sko


Jeg kan se at hjemmesiden ikke eksisterer længere, gudskelov for det. Sidenhen har jeg fundet ud af, at en del af mine bekendte også har været udsat for det samme.

Så et godt råd herfra: Kig efter emærket eller google lidt inden du bestiller noget på en ukendt hjemmeside. Det råd kunne jeg godt have brugt 😉

Kommentarer

  1. Kopivarer myldrer frem på nettet

    Relaterede artikler
    Køber af falsk Rolex ur tabte retssag
    Trendsales sætter ind mod kopivarer
    Af KURT HEDEVANG
    Offentliggjort 03.04.12 kl. 13:56
    Der sælges kopivarer for 600 mia. dollars om året, anslår Yellow Brand Protection.

    Kopivarer har udviklet sig til en gigantisk forretning på nettet, og stort set alle brancher er ramt. Det gælder så forskellige varer som skønhedsprodukter, tøj, ure, fødevarer, legetøj, biltilbehør og reservedele, medicin, sko, smykker, solbriller og sportsbeklædning.

    Den samlede omsætning på kopivarer vurderes på verdensplan at udgøre 600 mia. dollars om året, og 5-7 pct. af verdenshandlen menes at være kopivarer.

    Det vurderer “vagthunden” Yellow Brand Protection i en ny rapport – Watch Out Report. Undersøgelsen er foregået i januar, februar og marts. Læs hele den engelske rapport her.

    Mærkevarer undersøgt
    Yellew Brand Protection har undersøgt omfanget af handel med kopivarer af 10 store mærkevarer eller brands på 12 store nethandelspladser. Her fandt organisationen 2,8 mio. annoncer med kopivarer. Med kopivarer mener Yellow Brand Protection salg af varer, som sælgeren lader fremstå som originalprodukter af det pågældende varemærke.

    Det gælder eksempelvis salg af legetøj. Her omsættes der hver måned for 15 mio. euro alene på 10 store mærker.

    “Det er ekstra alvorligt, når der drejer sig om legetøj og børneprodukter – især ud fra et sikkerhedsperspektiv. Desuden er det kendt, at produktionen af kopivarer ofte sker under elendige arbejdsforhold ved hjælp af børnearbejde og med kemiske tilsætningsstoffer,” siger Lella Brauner, der er direktør for Yellew Brand Protection.

    Organisationen giver selv udtryk for, at man med rapporten kun “skraber i overfladen”.

    Skønhedsprodukter mest kopieret
    Organisationens undersøgelse viser, at skønhedsprodukter er den største branche, når det gælder kopivarer. Her omsættes der skønsmæssigt for 440 mio. euro om måneden. Herefter følger ure og modetøj med omsætninger på 270 og 213 mio. euro.

    “Omsætningen er beregnet ud fra det priser, som kopivarerne sælges til, og det må ikke forveksles med prisen på de originale varer,” forklarer Lella Brauner.

    Kopier i to kategorier
    Yellow Brand Protection peger på, at der nu er to kategorier af kopivarer: Den ene hvor man tydeligt kan se, at der er tale om kopier. Den anden hvor det er tilstræbt, at kopien skal ligne originalen så godt som muligt.

    Især salget af den anden type kopivarer ventes at stige yderligere, fordi disse produkter henvender sig til forbrugere, der absolut ikke ønsker, at vennekredsen skal vide, at det er kopivarer.

    “Når omsætningen nu er på et sådant niveau, viser det, at de fleste mærkevarer dårligt nok har nået at reagere på det, der sket på nettet. Kopiprodukterne er blevet så gode, at målgruppen, som køber produkterne, er meget større. Det betyder desværre, at vi må forvente, at salget af kopivarer vil stige yderligere,” siger Lella Brauner.

    Hun tilføjer, at handelspladser på nettet og netbutikker er den største kilde til kopivarerne, og ofte ser man, at netbutikker med kopivarer har en kort levetid, men derefter dukker op igen under et nyt navn og udseende.

    LÆS OGSÅ. Toldere må ikke røre turisters piratkopier
    http://fpn.dk/penge/article2741536.ece